forthcoming/in development
- Maheux, J.F. (in revision). Enseigner zéro.
- Maheux, J.F. (in preparation). Im|perfection as a Condition of/for (Doing) Mathematics.
- Maheux, J.F. avec Proulx, J. (in preparation). De la transposition didactique à la propagation (mathématique) : un regard paradigmatique.
- Maheux, J.F. (submitted). Altering in Mathematics Education.
- Thibault, M., Maheux JF., Lajoie, C. (in preparation). Apports des récits de formation dans le cadre d’une recherche-formation : exemples tirés d’une recherche sur la formation à l’enseignement des probabilités.
2024
- Maheux, J.F. (2024). Ethics and the Richness of Being in/for Mathematics Education Research. In Ernest, P. (Ed). Ethics and Mathematics Education: The Good, the Bad and the Ugly. Springer.
- Maheux, J.F. (2024). Right to mathematics: Five issues. Proceedings of the ICME Conference.
- Maheux, J.F. (2024). Toward a richness of being in mathematics education. Proceedings of the ICME Conference.
- Maheux, J.F. (2024). About origins, languaging and the sociohistorical dimension of mathematics (OPC). Constructivist Foundation 19(3), 244–246.
- Maheux, J.F. (2024). Exploring the Transgressive Organics of Mathematical Traces. Presentation at the Mathematical Transgression conference. Pologne.
- GREFEM (2024). Transition formation initial – formation continue en enseignement des mathématiques: l’exemple des processus de calcul. Présentation au Séminaire en didactique des mathématiques de l’UQAM.
- Bednarz, N. et al. (2024). La coproduction en recherche collaborative du point de vue du développement de la professionnalité: un exemple impliquant des conseillers pédagogiques en mathématiques. Contribution au Rencontres du Réseau international francophone de recherche en éducation et formation. Lien vers le site du REF2024.
- Dubuc, G., Héroux, S. et GREFEM (2024). Processus personnels de calcul: questionnements d’enseignantes novices, de conseillers pédagogiques et de chercheurs-formateurs universitaires. Actes du colloque du GDM. Lien vers le site des actes du GDM.
- GREFEM (2024). Structuration méthodologique d’une recherche collaborative mettant en interaction trois communautés de pratiques. Présentation au colloque sur la recherche en éducation de l’UQAT. Lien vers le site du GREFEM.
2023
- Maheux, JF. (2023). The Ambiguous Nature of Examples, and its Potential for Mathematical Activity. Presentation at the MES conference.
- Maheux, JF. (2023). Transposition didactique ou propagation mathématique? Présentation conférence ACFAS.
- Maheux, JF. & Chartray, J. (2023). Types et fonctions d’exemples lors de l’initiation d’une investigation mathématique ouverte. Colloque du GDM.
- Maheux, J.F. (2023). Could education in the 21st century embrace fuzziness, ambiguity and so on? Constructivist Foundation, Open Peer Commentary.
- Thibault, M. Maheux, JF. & Lajoie, C. (2023). Teaching probability at secondary school level with technological tools: issues at stake for mathematics teacher education. Presentation at the CERME 13 conference.
- GREFEM. (2024). Imaginer l’« histoire » d’un problème de sandwichs : regard fin sur une analyse didactique menée avec des conseillers pédagogiques en mathématiques au primaire. Actes de la conférence du GDM.
- Maheux, JF. et al. (2023). How to choose problems? A co-construction between researchers and pedagogical counsellors. Proceeding of the CRME conference.
2022
- Maheux, JF. et al. (2022). Propos de conseillers pédagogiques sur le fruit d’une collaboration avec des chercheurs : histoire d’un tableau sur la résolution de problèmes en classe. Colloque EMF.
- Maheux, JF. (2022). On possibilities of mathematical activities from the history of mathematics. Chroniques. Online: http://chronique.uqam.ca
- Roditi, E. et al. (2022). Neurosciences cognitive et didactique des mathématiques. Discussion Programmée. Colloque EMF.
- Maheux, JF. (2022). Reviewing the theory of objectification: a Vygotskian perspective on knowing and becoming in mathematics teaching and learning, by Luis Radford. Journal of Mathematics Teacher Education. Link.
- Megrourèche, C., Maheux J.F. et Proulx,J. (2022). On three ways of doing mathematics and what it means for school mathematics. Chronique. Online: http://chronique.uqam.ca
- Maheux, J.F. (2022). Les mathématiques empiriques, la pensée mathématique et l’école. Presentation at the EMF 2022 conference, Bénin. Poster.
- GREFEM (soumis). Propos de conseillers pédagogiques sur le fruit d’une collaboration avec des chercheurs: Histoire d’un tableau sur la résolution de problèmes. Presentation at the EMF 2022 conference, Bénin.
- Maheux, J.F. (2022). New emphasis: Mathematics Education in the 21st Century. Plenary presentation at the Cambodia National Education Conference.
- GREFEM (2022). Co-construction chercheurs-conseillers pédagogiques dans une recherche collaborative portant sur la résolution de problèmes en contexte d’enseignement et l’accompagnement des enseignants : éclairage multivocal. Proceeding of the GDM conference.
- GREFEM (2022). Accompagnement d’enseignants à la résolution de problèmes en contexte d’enseignement : dispositifs d’accompagnement et logiques d’action de trois conseillers pédagogiques en mathématiques au primaire. Presentation at the CRIPFE symposium.
2021
- Maheux, JF. (2021). Contraptions (mathématiques) Et autres fabrications questionnables. Presentation at the reflexion group Art et Mathématiques.
- Presentation at the International sur la Formation et la Profession Enseignante conference.
- Maheux, J.F. (2021). Didactical issues in the work of mathematics teacher advisors. Plenary talk at the CICME 2021 conference.
- Maheux, J.F. (2021). Accueillir l’imperfection : Penser l’enseignant comme un artiste. Presentation at the 2e Congrès international sur la formation et la profession enseignante – Brésil conference.
- Maheux, J.F. (2021). Création et propagation mathématique: le cas des fractions étranges. Présentation au Séminaire en didactique de l’UQAM.
- Sarquis Soares, E. & Maheux, JF. (2021). Time, culture, change and the teaching of rational numbers: a view from within. Philosophy of Mathematics Education Journal, 37.
- Maheux, J.F. (2021). Methaphorizing and the Familiar in Doing Mathematics. OPC on Diaz-Rojas et al. Enactive Metaphorizing in the Mathematical Experience. Constructivist Foundations
- Maheux, J.F. (2021). Traces: Doing Mathematics, and the Mathematics that is Done to Us. Proceedings of the MES conference. video presentation.
- Maheux, J.F. (2021). Programmer POUR les mathématiques: Quelques exemples et quelques enjeux. Proceedings GDM.
- Lavallée-Lamarche, M.L. et Maheux, J.F. (2021). Quelques résultats et réflexions suite à une expérimentation au secondaire autour des fractions étranges comme entrée sur l’im-perfection mathématique. Colloque du GDM.
- GREFEM (2021). Accompagnement d’enseignants à la résolution de problèmes en contexte d’enseignement: logiques d’action de trois conseillers pédagogiques en mathématiques au primaire. Présentation au colloque annuel du CRIPFE.
- Maheux, J.F & Megroureche, C. (2021). Following abstraction through traces of mathematical activity. Presentation at the British Educational Research Association (BERA) conference.
2020
Because of the COVID-19 pandemic, I had to suspend all my research activity and focus on developing online courses.
- Maheux, J.F. (2020). Collaborative Research as Mentoring Opportunity… and more! Plenary presentation at the Cambodia International Conference on Mentoring Educators.
- GREFEM (2020). L’activité réflexive en recherche collaborative: analyse polyphonique d’un projet mené avec des conseillers pédagogiques en mathématiques au primaire. Revue Hybirde de l’éducation, 4(1).
- Saboya, M., Bednarz, N., Bacon, L., Lajoie, C., Maheux, J.F., Bonin V., Carbonneau, A.-M., Émond, R., Gareau, S., Lajeunesse, C., Morelli, C., Perron, D. et Tourigny, C. (2020). Résolution de problèmes en mathématiques et accompagnement d’enseignants : incursion au cœur d’une recherche collaborative. Revue hybride en éducation, 4(1) (article “retombées”)
2019
- Proulx, J,& Maheux, JF.. (2019). Effect sizes, epistemological issues, and identity of mathematics education research: a commentary on editorial 102(1). Educational Studies in Mathematics, 102(2), 299-302.
- Gandell, R. & Maheux, JF. (2019). Problematizing: The lived journey of a group of students doing mathematics. Constructivist Foundations 15(1).
- Maheux, J. F., & Gandell, R. (2019). Authors’ response: Flying Kites and the Textility of Problematizing. Constructivist Foundations, 15(1), 73-77.
- Maheux, JF. (2019). Experiencing Mathematics through Astonishment. Bridges Conference.
- Bednarz, N., Bacon, L., Lajoie, C., Maheux, J.-F., Saboya, M. et Thibault, M. (2019). Regards de chercheurs-conseillers pédagogiques sur les interactions en contexte de résolution de problèmes mathématiques en classe. Éducation et francophonie, numéro spécial sur les interactions sociales au service des apprentissages mathématiques, XLVII (3), 140-162.
- Maheux, JF & Proulx, J. (2019). Students and difficulties: some thoughts from Seymour Papert. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.
- Maheux, JF., Proulx, J., L’Italien-Bruneau, R.A. et Lavallée-Lamarche, M.L. (2019). Referring and proffering: an unusual take on what school mathematics is about. Actes du colloque CERME 2019, Utrecht.
- Maheux, JF. (2019). Learning Zero. Presentation at the Symposium on the History of mathematics on The Number Zero, Phnom Penh.
- Maheux, JF. (2019). About the Mathematics that is Done to Us. Presentation at the Mathematical Ability Conference, Utrecht.
- Maheux, JF. & Proulx, J. (2019). Mathematics as/is an activity: from ability to enacting. Presentation at the Mathematical Ability Conference, Utrecht.
- Proulx, J. & Maheux, JF. (2019). Les compétences du 21e siècle : un appui à Bissonnette et Boyer, une invitation au dialogue. Formation et profession, 27(1).
2018
- Maheux, J.F. (2018). The unsetteling playfulness of computing, In Alexei Volkov & Viktor Freiman (Eds). Computations and Computing Devices in Mathematics Education before the Advent of Electronic Calculators (pp. 409-431). Springer.
- GREFEM (2018). Contextualiser pour enseigner les mathématiques : un enjeu de formation. Annales de didactique et de sciences cognitives.
- Maheux, J.F. (2018). Altering (in) mathematics education. PME Research forum 2018.
- GREFEM (2018). Re-visiter l’activité réflexive en recherche collaborative. Colloque bilan sur les recherches participatives : contributions théoriques et méthodologiques majeures et nouveaux défi. ACFAS 2018.
- Maheux, J.F. (2018). Invitation à la pluralité du “faire mathématique”. Actes du colloque EMF 2018.
- Héroux, S. & Maheux, J.F. (2018). La ressource comme objet-avec-lequel-penser : exemple d’un jeu mathématique. Actes du colloque EMF 2018.
- Maheux, J.F. & Lavallée Lamarche, M.L. (2018). L’analyse conceptuelle du point de vue d’une approche par le faire|mathématique. Actes du colloque GDM 2018.
- Reid, D.A., Graven, M. and Maheux, J.F. (2018). Conversation. FLM 38(3), p.14-15.
- Gourdeau, F., & Proulx, J. with Maheux, JF., & Hodgson, B. (2018). Mathematical preparation for secondary-level mathematics teachers: interweaving perspectives of a mathematician and a mathematics teacher educator. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.
2017
- Maheux, JF. (2017). Défis and opportunities of la diversité (linguistic) in publication. FLM 37(1).
- Maheux, JF., & Proulx, J. (2017). Éthique et activité mathématique. Éducation et Francophonie, 45(1), 174-194.
- Maheux, J.F. (2017). Experiencing mathematics through algorithms. PME.
- Maheux, J.F. (2017). Im/Perfection: A creative tension at the heart of mathematics. PME.
- Proulx, J. & Maheux, J.F. (2017). From problem-solving to problem-posing, and from strategies to laying down a path in solving – Taking Varela’s ideas to mathematics education research. Constructivist Foundation, 13(1), 160-167.
- Proulx, J. & Maheux, JF. (2017). On posing|solving research. Constructivist Foundations, 13(1), 726-727.
- Maheux, J.F. & Proulx (2017). Mathematics Education (Reseach) Liberated from Teaching and Learning. The Mathematics Enthousiast, 15(6).
- Maheux, J.F. (2017). Trois principes (oubliés) de la neurodidactique. Chroniques.
- Maheux, J.F. (2017). Proulx on Hattie: Epistemological read on a pedagogical quest. Chroniques.
- Maheux, J.F. (2017). Imparfait de l’indicatif : Premières impressions sur l’activité autour de mathématiques inhabituelles. GDM.
- Maheux, J.F. (2017). Planning vs Preparing : Toward an anticipative approach to mathematics education. Anticipation Conference.
- GREFEM (2017). Mathématisation en contexte d’enseignement : quelques enjeux autour de la résolution d’un problème « réaliste ». Actes de la CIEAEM 69. Quaderni di Ricerca in Didattica (Mathematics) 27(2), p. 73-80).
- GREFEM (2017). Résolution de problèmes en contexte d’enseignement: objet aux frontières de plusieurs communautés. ACFAS.
- GREFEM (2017). Two perspectives on diversity based on the pedagogical consultant’s work on problem-solving in a teaching context. In J. Novotná & H. Moraová (Eds.), Equity and Diversity in Elementary Mathematics Education. Proceedings of SEMT’17 , pp. 53-62. Prague, Czech Republic: Charles University.
- Abthai, Y ., Gerofsky, S. & Maheux, J.F. (2017). Social, cultural, historical and philosophical perspectives on tools for mathematics. Proceedings of the GCEDM/CMESG Conference.
2016
- Maheux, J.F. (2016). Wabi-Sabi Mathematics, Journal of Humanistic Mathematics, 6(1).
- Maheux, J.F. (2016). Sort-of-Right Mathematics, FLM, 36(1), p. 24-25.
- Maheux, J.F. (2016). Papert’s Sort-of-Right Mathematics, Proceedings of the Constructionism 2016 Conference. Bangkok. (talk on YouTube)
- Proulx, J. & Maheux, J.F. (2016). Methodological And Research Developments Endeavours: Engaging with and Going beyond Mathematics Education Research, a Book Review of A review of Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education, by A.Bikner-Ahsbahs, C.Knipping, & N.Presmeg (Eds.), Mathematics Teaching and Learning.
- Maheux, J.F. (2016). How talk becomes mathematical? A threefolded illustration. PME.
2015
- Roth, W.M. & Maheux, J.F. (2015). Risk as a Fundamental Condition of Doing Mathematics, The Mathematics Enthusiast, 14(1).
- Roth, W.M. & Maheux, J.F. (2015). The stakes of movement: a dynamic approach to mathematical thinking, Curriculum Inquiry.
- Roth, W.M. & Maheux, J.F. (2015). The visible and the invisible: doing mathematics as revelation, Educational Studies in Mathematics, 88(2), 221-238.
- Maheux, J.F. & Roth, W.M. (2015). Inventing (in) early geometry, or How creativity inheres in the doing of mathematics, REDIMAT, 4(1).
2014
- Maheux, J.F. & Proulx, J. (2014). Doing|mathematics: Analysing data with/in an enactivist-inspired approach, ZDM – The International Journal on Mathematics Education.
- Maheux J.F. et Proulx, J. (2014). Vers le faire mathématique: essai pour un nouveau positionnement en didactique des mathématiques. Annales de didactique et de sciences cognitives, 19, pp. 17-52.
- Maheux, J.F. & Proulx, J. (2014). De la résolution de problème à problématiser mathématiquement : vers une nouvelle approche de l’activité mathématique de l’élève, Education et Francophonie, 42(2).
- Maheux J.F. (2014). Incoming: the unintentional “coming” of technology in mathematical doings. Proceedings of the PME/PME-NA Conference (vol. 6, p.355). PME.
- Lagacé, F. & Maheux J.F. (2014). What’s the use of science? Scientific contexts in textbooks problems. Proceedings of the PME/PME-NA Conference (vol. 6, p.339). PME.
- Maheux, J.F. & Roth, W.M. (2014). The Relationality in/of Teacher-Student Communication.Mathematics Education Research Journal (MERJ), 26, 503-529.
- Maheux, J.F. (2014) Re-Counting Mathematics Education with Technology. FLM, 34(1), 25-27.
- Maheux, JF et Lagacé, F. (2014). Entre mathématiques et physique: Aristote, Archimède et Châtelet. Présentation au MERU Seminar Series.
- Venant, F. & Maheux, J.F. (2014). Réforme de l’enseignement au Québec : une visite guidée par la textométrie, Proceedings of the JADT 2014 (12es Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles) (pp.651-663). http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2014/01-ACTES/54-JADT2014.pdf
- Roth, W.M. & Maheux, J.F. (2014).The emerging and emergent present: a view on the indeterminate nature of mathematics lessons, Mathematics Education Research Journal (MERJ), 26, 325–352.
2013
- Lajoie, C. & Maheux, J.F. (2013). Richness and complexity of teaching division: prospective elementary teachers’ roleplaying on a division with remainder, Proceedings of the CERME Conference
- Maheux, J.F. (2013). Technologie et enseignement : au-dela du représentationalisme?, Presentation at the ACFAS / STEM Conference, Québec. Mai.
- Maheux, J.F. (2013). Taking heed of technology: the challenges and opportunities of welcoming the creative, unpredictable nature of tools and their use, Presentation at the international ESERA conference, Cyprus, Chypre. Septembre.
- Maheux, J.F. (2013). Offering and differing, FLM 33(1), 17-19.
- Maheux, J.F. & Roth, W.M. (2013). Creating Learning Opportunities for Teachers and Students: A Cultural-Historical Understanding of Classroom Research. Curriculum Inquiry, 43(2), 233-260
- Maheux, J.-F. et Venant, F. (2013). Some things technologies can tell us about technologies : an instrumented analysis of two successive mathematics curricula. Proceedings of the GCEDM Conference (p. 269–270).
2012
- Proulx, J. et Maheux, J.F. (2012). Épistémologie et didactique des mathématiques : questions anciennes, nouvelles questions. For the Learning of Mathematics (FLM), 32(2), p. 42-47
- Maheux, J.F. & Roth, W.M. (2012). The Ethical Significance of (Mathematically) Engaging with Students and Teachers while Collecting Qualitative Data. Forum: Qualitative Social Research, 13(3), Art. 11.
- Barry, S., Saboya, M., Corriveau, C., Maheux, JF et Bednarz, N. (2012). Défis et enjeux de la démarche de recherche collaborative en didactique des mathématiques, In Bronner A. et al. (eds.) Questions vives en didactique des mathématiques : problèmes de la profession d’enseignant, rôle du langage, La Pensée Sauvage.
- Maheux, J.F. (2012). Where does your interest in gestures starts from? Interview in the book World Without Words (pp 17-21). Online.
- Bednarz, N., Desgagné, S., Maheux, J.F. et Savoie-Zack, L. (2012). La mise au jour d’un contrat réflexif comme régulateur d’une démarche de recherche qui se veut participative: le cas d’une recherche-action et d’une recherche collaborative. Recherches en Education, 14.
- Maheux, J.F. et Thibault, M. (mai 2012). El papel de la evidencia: un experimento en la probabilidad con la tecnología [Le rôle de l’évidence: une expérience en probabilité avec la technologie]. Presentation at the Inter-university research meeting in Mathematics Education, Guadarajara, Mexico.
- Maheux, J.F., Swanson, D. & Khan, S. (2012). From Text to Pretext: An Ethical Turn in Curriculum Work. In T. Mason & R.J. Helfenbein (Eds.), Ethics and International Curriculum Work: The Challenges of Culture and Context (pp. 143–171). Information Age Publishing.
- Maheux, J.F. (2012). Mathematics Education: An aporetic of Epistemology, Language and Ethics. Proceedings of the GCEDM/CMESG Congerence.
- Bednarz, N. & Maheux, J.F. (2012). Réforme curriculaire au quebec sous l’angle du contrat social: un exemple de démocratisation du design curriculaire. Presentation at the CIEAEM conference.
- Maheux, J.F. (2012). L’Art? Heidegger et la calculatrice au primaire. Affiche présentée lors de l’EMF 2012. En ligne: Actes EMF2012
- GREFEM (2012). Formation didactique articulée à la pratique enseignante: illustrations et conceptualisations. Communication lors de l’EMF2012. En ligne: Actes EMF2012
- Bednarz, N., Maheux, J.F. & Proulx, J. (2012). Éléments d’analyse de la réforme des curriculum au Québec sous l’angle du contrat social. Plenary Presentation at the EMF Conference.
- Marchand, P., Adihou, A. Lajoie, C., Maheux, J.F. et Bisson, C. (mai 2012). Les jeux de rôles en formation initiale : Mettre les compétences professionnelles en action dans la formation didactique. Proceedings of the Association internationale de pédagogie universitaire (AIPU) Conference (lien), UQTR, 14 mai au 18 mai 2012, pp. 198-208.
- Venant, F. et Maheux, J.-F. (2012). Ce que la technologie peut nous dire sur la technologie : analyse outillée de discours institutionnels. Le cas des programmes de mathématiques québécois de 1993 et 2000. Proceedings of the GDM Conference (p. 164-171).
- Proulx, J. et Maheux, J.F. (2012). De la connaissance au faire: essai pour un nouveau positionnement en didactique des mathématiques. Proceedings of the GDM Conference, Québec.
- Lajoie, C., Maheux, J.F., Marchand, P., Adihou, A. et Bisson, C. (mai 2012). Le jeu de rôles comme approche de formation à l’enseignement des mathématiques. Quels choix ? Quelles intentions? Quelle formation?. Presentation at the GDM Conference, Québec.
2011
- Maheux, J.-F., Proulx, J. & Simmt, E. (2011). A review of the book by SungWon Hwang and Wolff-Michael Roth (2011) Scientific & mathematical bodies: the interface of culture and mind.. Educational Studies in Mathematics 81(2), , 36-41, 279-285.
- Maheux, J.F. & Roth, W.M. (2011). Relationality and mathematical knowing. For the Learning of Mathematics, 31(3), 36-41.
- Maheux, J.F. & Lajoie, C. (2011). Improvisation in Teaching and Teacher Education. Complicity, 8(2).
- Bednarz, N. & Maheux, J.F. (2011). La recherche collaborative comme dispositif de formation continue en mathématiques: un exemple autour de la transition primaire-secondaire. Communication lors du symposium La recherche sur la formation continue des enseigants en mathématiques, 21 octobre.
- Maheux, J.F. (2011). Du technè et de l’epistemè de la calculatrice au primaire. Affiche présentée au congrès annuel du GDM, 1-3 Juin.
- Maheux, J.F. (2011). Epistemological issues in the educational use of technology: the case of calculators in elementary school mathematics. Virtual presentation at the international EDULearn Conference.
- Maheux, J.F. (2011). Former à l’enseignement des maths au primaire : Petit éloge de l’artiste. In Proulx et al.(Eds) Formation mathématique pour l’enseignement des mathématiques: pratiques, orientations et recherches. PUQ. Montréal, Québec.
- Maheux, J.F. & Roth, W.M. (2011). Des apories de la formation à la recherche : Une dialectique de reproduction et transformation culturelles. In Hitt, F. (Ed) Actes du colloque Formation à la recherche en didactique des maths, 24-26 mars 2011, UQAM. Montréal, Québec.
- Lajoie, C. et Maheux, J.F. (2011). Jeux de rôles pour préparer à enseigner les mathématiques au primaire : intentions des formateurs et impressions des futurs maîtres. Communication au congrès du GDM, 1-3 Juin.
- Maheux, J.F. et Proulx, J. (2011). Épistémologie et didactique des mathématiques : questions anciennes, nouvelles questions. Communication au congrès du GDM, 1-3 Juin.
2010
- Maheux, J.F. (2010). De l’ambivalence d’un jeune chercheur: Étude conversationelle d’une supervision doctorale. Texte pour la Journée d’étude Entrée du jeune chercheur dans le milieu de la recherche en didactique des mathématiques 26 novembre, UQAM. Montréal, Québec.
- Maheux, J.F. (2010). Compliance or Complicity? Complexity and Education, 7 (1), p.88-97.
- Maheux, J.F. (2010). Answerability in Knowing Mathematically, PME2010.
- Maheux, J.F., Khan, S. & Swanson, D. (2010). Levinas’ Ethics: Othering Mathematics Education, PME2010.
- Maheux, J.F. (2010). How do we know? An epistemological Journey in the Day-to-day, Moment-to-moment, of Researching, Teaching and Learning in Mathematics Education, Phd Dissertation, UVic.
- Maheux, J.F., Roth, M.-W., & Thom, J.S. (2010). Looking at the Observer Challenges to the Study of Conceptions and Conceptual Change. In W.M. Roth (Ed), Re/Structuring Science Education: ReUniting Sociological and Psychological Perspectives (pp. 201-219). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
2009
- Maheux, J.F. et Thom, J.S. (2009). L’activité mathématique comme une manière d’être dans le monde. In Spagnolo, F. (Éd). Proceedings of the Commission for the study and improvement of math. teaching (pp. 400-414). Montreal.
- Maheux, J.F., Roth, M.W., & Thom, J.S. (2009). Ethics and mathematics education in concrete actions. Affiche présentée à Connections conference, Victoria.
- Maheux, J.F., Thom, J.S., & Roth, M.-W. (2009). What Makes a Cube a Cube? Contingency in Abstract, Concrete, Cultural and Bodily Mathematical Knowings. In Roth, WM (Éd.) Mathematical Representations at the Interface of the Body and Culture (pp. 71-94), Information Age.
- Goos, M. & al. (2009). School Experience During Pre-Service Teacher Education from the Students’ Perspective. In Even, Ruhama & Loewenberg Ball, Deborah (Éds.), The Professional Education and Development of Teachers of Mathematics (pp. 83-91). Springer.
- Beyster, C. & al. (2009). Learning to teach mathematics: Expanding the role of practicum as an integrated part of a teacher education program. In Even, Ruhama & Loewenberg Ball, Deborah (Éds.), The Professional Education and Development of Teachers of Mathematics (pp. 57-70). Springer.
2008
- Maheux, J.F., et Bednarz, N. (2008). Frameworks and contexts: The making of theoretical models in mathematics education research. Proceedings of the Int. congress on math. education, Monterey.
- Maheux, J.F., Thom, J.S., & Roth, M.W. (2008). Relationship between body activity and mathematical understanding: empirical evidence from a second grade classroom. Proceedings of the Int. congress on math. education, Monterey.
- Maheux, J.F., Thom, J.S., & Roth, M-W. (2008). Research as creating occasions to learn. Communication au Congress of the canadian society for the study of education, Vancouver.
- Maheux, J.F., Bednarz, N. & Savoie-Zajc, L. (2008, mai). Professional development of teachers in participatory research : Sustaining a dialectical relationship in the mediation of two cultures, Communication présentée au CSSE, Vancouver, Canada.
2007, 2006, 2005, 2004
- Maheux, J.F. (2007). Le modèle de wenger et la classe de mathématiques au secondaire : analyse du processus d’invention d’une situation pour le contexte ordinaire du travail d’un enseignant. Mémoire de maîtrise, UQAM.
- Maheux, J.F., et Bednarz, N. (2007). Reconstitution of a mathematics classroom situation conceptualization. Proceeding of the PME-NA conference, Reno
- Bednarz, N., Maheux, J.F., & Barry, S. (2007). Context-based professional development in mathematics education: Analysis of a collaborative research process aimed at supporting it , Proceeding of the PME-NA conference, Reno
- Maheux, J.F. (2007). Combien de manifestants? Des élèves de 2e secondaire relèvent le défi! Vie Pédagogique, 145. En ligne.
- Maheux, J.F. (2007). Voix multiples dans l’invention d’une situation : réflexion sur la recherche en didactique des mathématiques. In P. Marchand (Éd), Actes du Colloque du Groupe des didacticiens de math. du Québec. Rimouski.
- Maheux, J.F. (2006). Mathématiques et identité, une approche par les communautés de pratique. Affiche présentée lors Congrès international Espace mathématique francophone, Sherbrooke.
- Maheux, J.F. (2006). Une expérience positive de construction de l’identité par les mathématiques. Communication au 74e congrès de l’Acfas, Montréal.
- Maheux, J.F. (2006). Perdre la carte. In Pallascio, R. & Doddridge, É. (Éds), Montrez cette mathématique que je ne saurais voir., Éditions Nouvelles.
- Maheux, J.F. (2006). Le compas dans l’oeil. In Pallascio, R. & Doddridge, É. (Éds), Montrez cette mathématique que je ne saurais voir., Éditions Nouvelles.
- Maheux, J.F. (2006). Construire son identité par l’apprentissage des mathématiques en classe au secondaire ? L’Envol, no. 137.
- Maheux, J.F. (2006). Mathématiques et identité, une approche par les communautés de pratique. Actes du Congrès international Espace mathématique francophone, Sherbrooke.
- DeBlois, L. et Maheux, J.F. (2005). When things don’t go exactly as planned: Leveraging from student teachers’ insights to adapted interventions and professional practice. Proceedings of the ICMI-Study-15. Aguas de Lindoia, Brazil.
- Deblois, L. et Maheux, J.F. (2004). Le phénomène d’appropriation d’une situation d’enseignement-apprentissage chez une stagiaire en formation initiale. Communication lors des Journées d’études de Erte Magi. Valence: France